علت استفاده از سیستم سه فاز
برای ترانسفورماتورهای سه فاز و ژنراتورهای سنکرون که نقش بسیار پر رنگی در سیستم قدرت دارند، نسبت توان به وزن (power to weight ratio) بطور کلی بیشتر از حالت تکفاز است. همین موضوع باعث کاهش هزینه نهایی، ساخت و حمل و نقل میشود.
هم اکنون موتورهای القایی پر کاربردترین موتورها در صنعت هستند. موتور القایی سه فاز خود راه انداز هستند در صورتیکه موتورهای تکفاز برای راه اندازی نیاز به خازن و سیم پیچ کمکی دارند.
میتوان گفت عمدتا راندمان (بهره وری) و ضریب توان (ضریب قدرت) ماشین های الکتریکی سه فاز بهتر از تکفاز است که این موضوع باعث پایین آمدن هزینه میشود.
ضریب توان بهتر اثرات مثبت بسیاری مثل کاهش تلفات در سیستم قدرت دارد.
با سیستم سه فاز حجم توان بیشتری انتقال داده میشود. بنابراین نسبت توان به هزینه های جاری (مثل کابل کشی و هادی ها) در سه فاز به صرفه تر است. در کل با سه تا سیم توان بسیار زیادی قابل انتقال خواهد بود.
سیستم سه فاز انعطاف پذیرتر است، میتوان سه تا انشعاب تکفاز از سیستم سه فاز گرفته و برق تکفاز داشته باشیم اما برعکس امکان پذیر نیست.
مزیت میدان دوار مغناطیسی در الکتروموتورهای سه فاز و ابعاد کوچکتر در مقایسه با الکتروموتورهای تک فاز به ازای قدرت یکسان و همچنین ریپل کمتر نسبت به سیستم تک فاز در رکتیفایرها
توان نسبت به زمان در سیستم سه فاز ثابت است، یعنی شبیه برق مستقیم پیوسته است و نوسان توان نداریم، اما سیستم تکفاز نوسان توان پنجاه یا صد هرتزی دارد و این ضعف بزرگ مانع از این میشود که موتور یا ژنراتور با قدرت ده کیلو وات ساخته شود. اما در سیستم سه فاز این محدودیت وجود ندارد.